• VORMINGEN

  • OPEN AANBOD

  • WIE?

  • PRAKTISCH

  • DEEL!

  • PUBLICATIES

  • INSPIRATIE

    LEREN 

    &  METEN

          

    Leren en Meten

    T  +32 485 93 01 99

    E  info[at]lerenenmeten.be

    F  www.facebook.com/lerenenmeten

    Wie is Leren en Meten?
     

    Stijn Vanhoof is oprichter en drijvende kracht van Leren en Meten. Vormingen over praktijkonderzoek en kwaliteitszorg verzorgt hij samen Virginie März en Anneleen Pauwels (i.s.m. KdG Hogeschool).

     
    Stijn Vanhoof

     

    Samen werken aan sterk, gefundeerd onderwijs en dit altijd met aandacht voor het welzijn van leerlingen en leerkrachten. Die combinatie kenmerkt mijn keuzes.

     

    Ik stond 8 jaren zelf voor de klas in het secundair onderwijs (Rozenberg SO). Mijn vakken waren sociale wetenschappen en integrale opdrachten in de derde graad STW. Ik was ook enkele jaren socio-emotionele leerlingenbegeleider en coördinator meetbeleid.

     

    In het hoger onderwijs begeleidde ik oefeningensessies onderzoeksvaardigheden en statistiek bij studenten psychologie en pedagogische wetenschappen. Ik was ook twee jaren praktijklector in de specifieke lerarenopleiding gedragswetenschappen (KU Leuven).


    Momenteel begeleid ik samen met collega's docenten met hun onderwijsopdracht aan KdG Hogeschool. Het gaat hierbij om langere trajecten rond onderwijskundige thema’s (bv. feedback, kwaliteitsvol toetsen, coachingsvaardigheden), zowel bij beginnende docenten als ervaren teams.

     

    In 2011 richtte ik "Leren en Meten" op. Ik gaf vormingen aan leerlingen, leerkrachten en docenten, lerarenopleiders, directies, middenkader en pedagogisch begeleiders.

     

    Mijn interesse voor onderwijs, begeleiding en (waarderend) onderzoek vind je ook terug in de opleidingen en vormingen die ik volgde, bv.

    • Appreciative Inquiry Lerend Netwerk rond Positief Organiseren (Kessels & Smit, 2019-2020)

    • Waarderend coachen voor leidinggevenden uit het basis-en secundair onderwijs –  basis en verdieping, 4- + 6-daagse interactieve opleiding, Donchecentrum Thomas More (2016 en 2018)

    • Phd Pedagogische wetenschappen (2004-2011)

    • Academische lerarenopleiding (2004-2005)

    • Klinische psychologie (1998-2003)

     

     

     

    Virginie März

     

    Ik werkte zes jaar als onderzoeker aan de faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen van de KU Leuven. Momenteel werk ik als onderzoeker en docent aan de Universiteit van Amsterdam (UvA). Mijn thema's zijn praktijkonderzoek, onderwijsvernieuwingen en de thematiek van beginnende leraren. Mijn specialisatie is kwalitatieve onderzoeksmethoden.

     

    Ik verricht mijn onderzoek in nauwe samenwerking met het onderwijsveld en sta erop hierbij bruggen te slaan tussen onderwijstheorie en onderwijspraktijk. Ik heb altijd toekomstige leraren ondersteund bij het uitvoeren van kwantitatief en kwalitatief onderzoek en ik begeleid studenten, leraren, directeurs en beleidsmakers bij het uitvoeren van praktijkonderzoek.

     

    Werkervaring

    Sinds 01/09/14 – Postdoctoraal onderzoeker Onderwijskunde, Universiteit van Amsterdam

    01/01/14 – 31/08/14: Wetenschappelijk medewerker en docent “Onderwijsvernieuwing en schoolontwikkeling”

    01/10/09 – 31/12/13: Doctoraatsstudent (FWO), KU Leuven

    01/09/08 – 30/09/09: Wetenschappelijk medewerker “Evaluatie van het professionaliseringsbeleid van basis- en secundaire scholen."

     

     

    Anneleen Pauwels
     

    Anneleen Pauwels is stafmedewerker Kwaliteitszorg bij KdG hogeschool. Haar interesse en ervaring ligt bij kwaliteitszorg met impact op de dagelijkse realiteit van studenten, docenten en opleidingen. Haar tool “classificatie van examenresultaten” om kwaliteit van toetsing te bevorderen is nu ook beschikbaar voor het secundair onderwijs.

     

    Stijn en Anneleen zijn collega's bij KdG Hogeschool en bieden van daaruit de vorming praktijkonderzoek in klas en school aan.